sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Huono päivä Torniossa!


Torniossa ajettiin kauden toiset SM lähdöt lauantaina. Liikkeelle lähdettiin Jonnen ja Jarkon kanssa perjantaina. Tavoitteena oli ajaa eräsijoituksia kolmen nopeimman joukkoon ja Rauno Juujärveä paremmat pisteet, mutta ajo ei tuntunut luistavan koko päivänä. Jo harjoituksissa huomasin, että kaasukäsi puutuu herkästi. En tiedä johtuiko tämä pienestä loukkaantumisesta pari viikkoa takaperin vai siitä kun Tornion rata kulkee eri suuntaan kuin radat joilla olen harjoitellut. Radalla ajettiin myötäpäivään joka tarkoitti, että lähes kaikki mutkat olivat oikealle ja näin kaasun käyttö mutkissa erilaista kuin vasemmalle kääntyvissä. Rata oli aluksi nopea mutta loppupäivää kohden siitä tuli haastava, sillä patikkoa tuli paljon ja hyppyreiden nokat muokkautuivat erittäin haastaviksi.

Aika-ajoissa ei oikein ajolinjoja löytynyt ja näin aika-ajon jälkeen olin tulostaululla neljäntenä. Tämä oikeastaan kertoi paikkani koko päivänä. Yksinkertaisesti aika-ajossa minua nopeammat tuntuivat olevan nopeampia koko päivän. Ensimmäiseen erään pääsin siis valitsemaan lähtöpaikan neljäntenä. Löysin erittäin hyvän lähtöpaikan ja kelkka pomppasi viivalta kuin unelma. Nissisellä ja Karjalaisella tuntui kuitenkin olevan lähtöjä paremmin, sillä täydellisen lähdön jälkeen huomasin olevani kolmantena. Vähän aikaa ajelin Nissisen ja Karjalaisen perässä tarkoituksenani kuitata Nissinen viimeistään loppuerässä, kuitenkin jo toisella kierroksella kädet tuntuivat menevän tukkoon ja näin Nissinen ja Karjalainen menivät täysin menojaan. Hetken päästä Juujärvi otti yllättäen minut kiinni ja pääsi heittämällä ohitse ja teki heti minuun kaulaa. Suunnitelmat muuttuivat ja yritin säästellä virtaa loppuerään, jotta saisin Juujärven kiinni. Pitkään ajoimme tasaista vauhtia kuitenkin Juujärven mennessä reilusti edellä. Lopussa Rauno taisi hieman varmistella ja sain häntä kiinni, mutten kuitenkaan riittävästi. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia käsien puutumisen kanssa ja harvoin myöskään muun ajokunnon kanssa mutta tänä lauantaina tuntui ettei ajosta tule mitään.

Toiseen erään lähdettiin puuttuvalla itsevarmuudella, mutta tavoitteena kuitenki edellistä erää parempi sijoitus ja varsinkin parempi ajo. Nämä haaveet kaatuivat jo lähtöviivalla kun en huomannut lähtövalon vaihtumista ja jäin viivalle katselemaan muiden takavaloja. Ensimmäisellä suoralla yritin kuitenkin hakea paikkaani, mutta ajauduin radan reunalle, kaaduin ja kelkka jäi umpihankeen kiinni. Kelkkaa irroitellessa muut ajoivat puolitoista kierrosta joten hyvää sijoitusta ei siltä erältä voitu odottaa. Lähdin kuitenki köröttelemään rataa pitkin tarkoituksenani ajaa maaliin ja saada edes muutama piste kerättyä. Onnekseni myös Hietalahdella oli ollut ongelmia matkassa, ja kun Jarkko kirjoitti tauluun että ota Hietalahti kiinni, rupesin ajamaan tarkoituksenani saada kiinni Hietalahden yli 2o sekunnin kaulaansa. Sain häntä kiinni 3 sekuntia per kierros. Aivan erän viimeisessä mutkassa pääsin kiilaaman Hietalahden eteen. Kun vain seitsemästä kuljettajasta yksi oli joutunut keskeyttämään ja yhden sain ohitettua olin maalissa viidentenä.

Ajoni oli huonoa koko päivän, mutta onneksi sain edes jonkinlaiset eräsijoitukset ja ennen kaikkea ajettua erät maaliin ehjänä. Nyt on kaksi viikkoa aikaa harjoitella oikealla kääntymistä ennen Ivalon SM kauden päätös kilpailua. Kiitos Jonnelle ja Jarkolle koko reissusta, sekä L-PMK:lle hienoista kilpailuista.

Kauden päätökseen valmistuen
Jere #227

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti